Proses Berinai..

Inai sewajarnya diaplikasikan sekurang-kurangnya sehari sebelum Majlis Akad Nikah atau Majlis Bersanding berlangsung. Hasil Output inai ini bergantung pada darah & suhu badan individu. Very unpredictable. Ada setengah pengantin tak berapa merah pekat. Dan ada yang merah menyala dan hampir merah gelap. Kebanyakan pengantin yang berdarah jenis 'O' bila dilukis hasilnya merah dan cantik. Kebiasaannya pengantin akan buat di rumah dan di dalam bilik supaya apabila selesai diinaikan, pengantin akan terus tidur dan tak bergerak ke mana-mana dah. Dan inai hasilnya merah dan cantik. Pengantin dinasihatkan untuk tidak melakukan kerja-kerja membasuh pinggan atau pakaian. Dinasihatkan juga pengantin untuk menggunakan sudu dan garfu ketika makan dan apabila nak mandi pastikan pengantin telah menyapukan kawasan inai tersebut dengan minyak bayi. Ini untuk mengelakkan ianya menjadi cepat pudar.

~nedhenna~

Thursday, December 9, 2010

henna de Jaja

Salam semua..lepas berinaikan Atie di ulu klang, ned ke Gemencheh, N.Sembilan untuk berinaikan Jaja.. Sampai agak lewat di rumah jaja, sbb tak tau jalan sgt..hehe..dan alhamdullillah selesai jua..




Terima kasih jaja kerana menggunakan perkhidmatan Nedhenna sebagai pelengkap majlis berbahagia..Dan selamat pengantin baru..

~Ned~

No comments: