Proses Berinai..

Inai sewajarnya diaplikasikan sekurang-kurangnya sehari sebelum Majlis Akad Nikah atau Majlis Bersanding berlangsung. Hasil Output inai ini bergantung pada darah & suhu badan individu. Very unpredictable. Ada setengah pengantin tak berapa merah pekat. Dan ada yang merah menyala dan hampir merah gelap. Kebanyakan pengantin yang berdarah jenis 'O' bila dilukis hasilnya merah dan cantik. Kebiasaannya pengantin akan buat di rumah dan di dalam bilik supaya apabila selesai diinaikan, pengantin akan terus tidur dan tak bergerak ke mana-mana dah. Dan inai hasilnya merah dan cantik. Pengantin dinasihatkan untuk tidak melakukan kerja-kerja membasuh pinggan atau pakaian. Dinasihatkan juga pengantin untuk menggunakan sudu dan garfu ketika makan dan apabila nak mandi pastikan pengantin telah menyapukan kawasan inai tersebut dengan minyak bayi. Ini untuk mengelakkan ianya menjadi cepat pudar.

~nedhenna~

Wednesday, June 30, 2010

drawing henna for Farah Liyana..

last week jugak..25hb Jun, ned dpt tempahan lukis inai dari Farah di Putrajaya..majlis akad nikah berlangsung 26hb Jun (esoknyer..)..tu yang pengantin sakan berinai..sampai di Putrajaya lepas isyak..dan Alhamdullillah..tak sesat pon..walhal bukan selalu pon ned gi putrajaya..hehe..berkat dengan keizinanNya, sampai jua..

3, 2, 1..mula..







TADA!! siap dah..




selepas inai yang dah kering di kesat...



maka...tunggu utk keesokkan harinya...---------

siap untuk ke gerbang perkahwinan..




sign yer..jgn tak sign.. (^^,)




akhirnya...suami isteri yang sah...



Selamat Pengantin Baru Farah...Semoga Berbahagia hingga ke akhir hayat...Dan terima kasih juga sbb menggunakan perkhidmatan ned..thanks a lot..


~ned~

2 comments:

Anonymous said...

same2 kak...fara suka inai akak..cantik...hehehe..fara ada promote kat kwn nak kawin 9/10 nie tak tau ada contact ke tak..kat klang...

nadia_fendy said...

yg mane ye..akak ade berinaikan jugak org klang..Lyn..ade kt blog akak da update..