Proses Berinai..

Inai sewajarnya diaplikasikan sekurang-kurangnya sehari sebelum Majlis Akad Nikah atau Majlis Bersanding berlangsung. Hasil Output inai ini bergantung pada darah & suhu badan individu. Very unpredictable. Ada setengah pengantin tak berapa merah pekat. Dan ada yang merah menyala dan hampir merah gelap. Kebanyakan pengantin yang berdarah jenis 'O' bila dilukis hasilnya merah dan cantik. Kebiasaannya pengantin akan buat di rumah dan di dalam bilik supaya apabila selesai diinaikan, pengantin akan terus tidur dan tak bergerak ke mana-mana dah. Dan inai hasilnya merah dan cantik. Pengantin dinasihatkan untuk tidak melakukan kerja-kerja membasuh pinggan atau pakaian. Dinasihatkan juga pengantin untuk menggunakan sudu dan garfu ketika makan dan apabila nak mandi pastikan pengantin telah menyapukan kawasan inai tersebut dengan minyak bayi. Ini untuk mengelakkan ianya menjadi cepat pudar.

~nedhenna~

Tuesday, June 15, 2010

henna engagement..my cousin..

salam sumer...huhu..ned br jumpe pic2 tunang spupu ned..die btunang tahun lepas (2009)...huhu..da sekian lame br jumpe pic die..dah kawen dah pon die skarang...mase die betunang, ned yg lukiskan henna utk die..design henna utk pakej btunang ni simple2 je...tak blh serabut sgt, sbb time kawen nk berinai lagi kan..dan ned hanya lukis sebelah tangan die sahaja..tgn yg untuk disarung cincin..

tada!! ni la orgnyer...my cousin..



saat debaran..tapi buat2 cool jer..



kemuncak....



cik siti, tasha & cik atip..~my family forever..



semoga kalian berbahagia selalu...



mase cousin ned ni kawen January 2010 ari tu pon, ned yg inaikan dia...tapi pic2 die lum dpt lagi...nnti dah dpt, ned upload kat sini...

No comments: